zondag 12 mei 2013

Citaat Emile Zola (Gedachte van deze week 20)

Afgelopen weekend hadden wij onze jaarlijkse familiedag.
We bezochten onder andere een expositie in een beeldentuin in de buurt van Helmond. Wellicht zal ik er in een ander logje nog eens iets over schrijven, maar nu maak ik mij er maar even met een citaat van af.
Het is een citaat van de Franse schrijver Emile Zola:


"Une oeuvre d'art est un coin de la création vu à travers un tempérament".

"Een kunstwerk is een stukje schepping, dat men aanschouwt via een gemoedsgesteldheid".

Hieronder een kleine impressie uit de Bogaard Art beeldentuin in Helmond, met als eerste een werk van Lidwien van Wersch met de titel "La marche de la robe noire".


Klik op de foto voor een vergroting.



Een werk van Jeannie Hoovers, zij laat zich inspireren door volle vrouwelijke figuren waar vaak een specifiek en vrolijke accent in verwerkt is.


Tenslotte een werk van Marianne Houtkamp genaamd "Sunrise II".
Veelvuldig beeldt zij nomadische volkeren uit, zoals bijvoorbeeld de Masai en Samburu, die ze met haar werk ondersteunt.
Samen met haar man richtte zij de "Stichting Watoto Samburu" (Kinderen van de Samburu) op.




jeer

8 opmerkingen:

  1. leuk jeer,
    leuke beelden ook,
    en dan was je wel héél dichtbij:-)

    wie weet schudden we elkaar de hand nog
    eens:-)
    lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Jeer,leuk een jaarlijks familiedagje.
    Mooie beelden en niet zo ver hier vandaan
    Ik wacht op een vervolg.
    Groetjes
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zit mooi werk tussen, Jeer.
    Toevallig enige dagen geleden eveneens een bronzen beeldentuin op m'n blog gezet.

    Jammer dat je mijn blog zo moeizaam kunt openen. (Ondanks dat ik zeer veel afbeeldingen heb getransporteerd van essenloog naar esseum).
    Ik had (of eigenlijk nog steeds heb) een vijf jaar oude computer en daar had ik dezelfde oplaadproblemen. (trouwens bij diverse blogs).
    Sinds de aanschaf van een (nieuwe) laptop, open ik ieder programma als de 'gesmeerde bliksem'.

    De jongen in de winkel vertelde me nog even tussen de bedrijven door dat een computer van vijf jaar oud 'toch wel werkelijk OP is'...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Jeer, hier heb ik veel van gehoord, maar helaas nooit geweest. Schande eigenlijk, als Helmonder overal naar toe gaan maar in eigen stad niets gezien. Ikheb het in mijn lijstje van te doen gezet en ga er deze zomer zeker een keer een kijkje nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie kunst, nog mooier citaat. Ik heb er over zitten nadenken. Ik dacht, maar als je nu in een heel nuchtere bui naar een kunstwerk kijkt. Maar ja, een nuchtere bui is natuurlijk ook een gemoedstoestand. We hebben er op die manier elke minuut van de dag wel een. Vandaar ook dat er zo verschillend op kunst wordt gereageerd. Toch zit er volgens mij nog ergens een extra laagje onder. Ik welke gemoedstoestand ik ook ben, ik zal een bepaald schilderij altijd mooi vinden. Dus niet alles is afhankelijk van... maar in het algemeen klinkt de opmerking van Zola als waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooie beelden, en het is inderdaad dat wat de kunstenaar op een bepaald moment voelt hij in zijn werken laat zien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Jeer
    Hoe je dingen bekijkt heeft veel met je gemoedstoestand te maken. In elk geval meestal dan niet waar? (glimlach) het laatste beeld spreekt mij het meest aan en ik zeg niet waarom hahaha geeft niks toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In het citaat kan ik me zeker vinden. Ik denk wel dat een bepaalde gemoedstoestand je kijk op een kunstwerk kan beïnvloeden.
    De foto's (van boven naar beneden) roepen verschillende gedachtes op: somber, vrolijk en bewondering voor een puur volk.

    BeantwoordenVerwijderen