donderdag 1 februari 2024

Welkom


Welkom op mijn weblog!
Ik wil op mijn weblog regelmatig Haiku en/of Senryu plaatsen, 
andere interessante bijdragen zullen er ook te zien zijn.
Een haiku is een klein Japans gedichtje/dichtvorm van drie regels met in totaal 17 lettergrepen in de verdeling 5-7-5 lettergrepen over resp. de eerste/tweede/derde regel. 

Een haiku beschrijft in principe een objectieve en ultieme natuurervaring. 
De senryu voldoet aan dezelfde basisregels, maar hoeft niet perse over de natuur te gaan en beschrijft ook de mens en zijn gevoelens, de senryu geeft de schrijver dus meer vrijheden. 
Naast deze basisregels zijn er nog een flink aantal andere voorwaarden, maar hier laat ik het voorlopig even bij. 
Heden ten dage is er veel discussie over de vorm van de haiku/senryu, de 17 lettergrepen zijn in het westen allang geen must meer. 
Zelf ben ik er wel een liefhebber van, maar ik noem mijn haiku/senryu tegenwoordig liever een habadicht. 
(Een op haiku gebaseerd gedicht).
Foto's en teksten zijn in veel gevallen van mijzelf, tenzij anders vermeld. 
Wil je iets van mijn weblog gebruiken, een tekst of een foto, laat het mij dan s.v.p. eerst even weten en ook een verwijzing naar de bron zou ik dan zeer op prijs stellen. 
Door op de foto te klikken verschijnen ze in een ander (meestal groter) venster.
Als er iets is dat je aanspreekt, dan vind ik het leuk wanneer je ook een reactie achterlaat.
Veel kijk en leesplezier.



Haiku/senryu van de maand maart.




----------------------------------------------------

er ligt verse sneeuw

ik herken haar voetstappen

dan schijnt de zon weer

----------------------------------------------------

jeer

Wil je reageren op de Haiku/senryu van de maand maart klik hier.



Voor mijn  laatste nieuwe logje klik op de titel hieronder!



Neem ook eens kijkje op mijn nieuwe weblog "Habadicht"

==========================================

Copyright  © jeer  2007-2024

Geen opmerkingen: