dinsdag 28 februari 2017

Het uur van de wolf

Onlangs bezocht ik in het Jan Cunen museum in Oss, de expositie van Lotta Blokker "The Hour of the Wolf".
Lotta Blokker is een in Amsterdam geboren kunstenares/beeldhouwster, die haar opleiding voor een groot deel in Florence genoot.
Zij presenteert in Oss een prachtige serie van negen levensgrote bronzen sculpturen, die zo levensecht lijken, dat je ze haast aan wilt raken om je te overtuigen dat ze toch niet echt zijn.
Deze serie beelden verbeeldt de slapelozen, het zijn bronzen beelden, die in een vijf jaar durend project tot stand zijn gekomen.
Het idee voor dit project ontstaat als Lotta eens tijdens een slapeloze nacht aan de wandel gaat en zich verbaast over het feit dat er op diverse plaatsen nog licht brandt. Ze realiseert zich dat daar ook mensen wakker zijn en ze vraagt zich af wat er zich daar afspeelt en waarom slapen die mensen ook niet.
Het uur van de wolf is min of meer de tijdspanne waarin de nacht overgaat in de dag, het schemergebied tussen waan en werkelijkheid waarin van alles kan gebeuren.
Lotta heeft voor haar beelden levende modellen gebruikt.
Wanneer je deze bijzondere expositie bezoekt, vergeet dan vooral niet om eerst de 50 minuten durende documentaire te gaan bekijken (probeer het vanaf de start te volgen). Deze film toont enerzijds de ingetogen interactie tussen de kunstenares en haar modellen en geeft anderzijds een schitterend inzicht in de verwezenlijking van de geëxposeerde beelden.

Update: De film is ook te zien op deze link.





----------------------------------------------

dolen door de nacht

de slaap niet kunnen vatten

het uur van de wolf

----------------------------------------------



Hieronder een aantal beelden met titel uit de collectie ( de kwaliteit van de foto's is niet optimaal in verband met de donkere omgeving en het verbod om flits te gebruiken)


Silhouette III



Muted


It


Secret



De expositie is te zien in het Jan Cunen Museum te Oss van 
11 februari t/m 28 mei 2017.

Tevens  loopt erin dezelfde periode de tentoonstelling 
"Smaak & Identiteit" 
van Erik Habets en Rieneke de Vries en de verlengde tentoonstelling in aangepaste vorm over de omvangrijke kunstverzameling van de Osse collecteur Frans van Ooijen 
met werken van Armando tot Tajiri.


jeer      

10 opmerkingen:

  1. Wat een mooi thema Jeer ook ik kan soms niet slapen. Het uur van de wolf noem Spookuur. tja ik schreef er zelf in eerdere jaren een 55 woordenblog over:
    Spookuur
    Ochtend, om vier uur klaarwakker in de morgen Het spookuur van de vragen. Angsten spelen nu verstoppertje, tikkertje met mij en schaterend lachen ze. Als ik ze vastbesloten wil verjagen. Ze nemen me mee in hun maalgedachten-wals. Uit bed gestapt kijk ik naar mijn bloeiende vriend. Hij ritselt zachtjes en de hoop komt aangevlogen en koert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De beelden vind ik vast aansprekend en door wat je erover schrijft, krijg ik zin om de expositie te zien. Mooi thema. Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Christiene helaas is jouw reactie op de een of andere manier per ongeluk verdwenen. Sorry!!!

      jeer

      Verwijderen
  4. ik blij in bed Jeer, want als ik eruit ga slaap ik nooit meer:-)
    prachtige beelden laat je zien..dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Boeiend geheel heb je hier neergezet.
    Waar slapelooshied toe kan leiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie beelden
    En slapen het is niet iedereen gegeven ook ik heb er regelmatig last van

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waar slapeloosheid al niet toe kan leiden (lijden?)
    Bijzondere beelden...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. de beelden zijn prachtig, je verwacht dat ze ineens gaan bewegen! wat iemand al niet voor creaties bedenkt tijdens zo'n slapeloos nachtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog tot 28 mei, dan moet ik er toch eens binnen lopen. Mooi zo te zien.d

    BeantwoordenVerwijderen