zondag 10 februari 2013

Zorg om de zorg (Gedachte van deze week 7)

Hieronder een senryu, die ik jaren geleden (1998) schreef. Hoewel de aanleiding van een andere aard was/is, wordt hij in deze tijd wel actueel.
Ten gevolge van bezuinigingen op alle fronten wordt ook de druk in de mantelzorg steeds groter.





 -----------------------------------------------

trouw en haast bejaard

duwt zij nog haar man's rolstoel

liefde nooit verjaard

 -----------------------------------------------


jeer

13 opmerkingen:

  1. mooie haiku Jeer. Tja trouw is tegenwoordig zeldzaam aan het worden dacht ik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. inderdaad jeer.
    trouw....
    dat hebben sommige mensen niet zó hoog in het vaandel staan...

    mantelzorg....
    fantastische beweging

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blij je weer eens bij mij te zien, blij ook dat ik daardoor op je nieuw site kwam, ik heb jou en je mooie schrijfsels gemist Jeer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dus jij bent naar Blogger verhuist. Bevalt het hier Jeer?
    Vanaf 1 maart zal je oude weblog niet meer te bereiken zijn. Dan stopt Weblog ermee.
    Je senryu zegt het wel hoe het tegenwoordig is.
    Ik mantelzorg tegenwoordig 1 dag in de week bij mijn moeder. Al hoef ik niet zoveel te doen. Ze is vooral blij met het gezelschap. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeer,jou Haiku is weer uit de kunst.

    En daar ben jij goed in.

    en die blijft!

    Maar de zorg en de mantelzorg waar

    dat naar toe moet...

    Groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi ......

    en goed dat mantelzorg bestaat

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een prachtsenryu, Jeer.

    ... Maar stel je nou voor dat iemand zo eenzaam is dat er zelfs geen mantelzorg (zoals familie/buur) zich om hem/haar bekommert.
    Wat gebeurt er dan... en straks...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het blijft een mooie haiku.

    Nu is alleen de zorg door de bejaarde een noodzaak geworden. De liefde zal blijven, maar een echte keuze is het niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. als je je liefde af moet staan omdat je niet meer kan zorgen en dan zelf ook niet meer verder kunnen. dat doet zeer, want je wilt graag bij elkaar blijven en elkaar helpen. de zorg wordt in de toekomst meer "zorgen maken" over je ouderdom.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi Jeer. Doet me denken aan mijn schoonvader. Hij overleed in december en mijn schoonmoeder 83, liep tot het laatst achter hem aan met haar zorg en als het goed weer was achter zijn rolstoel.
    Mijn respect!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag lieve Jeer, ja...ik was hier ook es weer.

    Je haiku heeft me weer es geraakt, mantelzorg.....die mantel is soms erg zwaar om te dragen Jeer.
    Net als Plato zegt, soms is het geen keuze. Soms moet je gewoon je plicht doen, niet meer en niet minder!

    Jeer, ik heb zeker weten weer genoten van je mooie logjes!
    Lieve groetjes vanuit mijn gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen