zaterdag 9 december 2017

Regenboogstad

De gemeente Oss is een regenboogstad. Dit betekent dat de gemeente Oss zich sterk maakt voor de (sociale) acceptatie en veiligheid van  lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders kortweg genaamd LHBT'ers.
In 2017 is Oss met de gemeente 's-Hertogenbosch, ook een regenboogstad, een samenwerkingsverband aangegaan.
Zij hebben in het voorbije jaar samen diverse activiteiten georganiseerd, met o.a. het Roze Jaar en de Roze Zaterdag.
Zo is er in beide steden een regenboogzebrapad gerealiseerd.



In het najaar van 2017 is er een poëziewedstrijd uitgeschreven. Hierin werden inwoners uit beide steden en daarbuiten uitgenodigd om een gedicht te schrijven van maximaal 40 woorden met het thema "Woorden op Straat".
Onderwerpen als diversiteit, begrip, tolerantie, wederzijds respect en participatie moesten de basis voor het gedicht vormen.
Het winnende gedicht wordt als muurschildering aangebracht op een muur in de binnenstad van 's-Hertogenbosch en Oss.
Ook ik heb een gedicht ingezonden en op zaterdag 9 december 2017 werden de winnaars bekend gemaakt tijdens het "Winterland Oss" festijn, dat loopt van 7 december 2017 t/m 7 januari 2018.
Naast het winnende gedicht en de nummer twee werd mijn bijdrage met een eervolle vermelding beloond.

Hieronder het gedicht dat ik ingezonden heb met de titel:



Trottoirband


De straat,

een afspiegeling van onze

maatschappij.

Trottoirtegels maken geen

onderscheid

in afkomst, geloof, huidskleur

en geaardheid.

De straat,

zij tolereert iedere passant

bevolk haar

met begrip en respect voor elkaar.



jeer

19 opmerkingen:

  1. Jeer, Van Harte Gefeliciteerd met deze

    prijzenswaardige
    aandacht voor een kleurrijke
    betere wereld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ferrara,

      Bedankt voor de felicitatie en tekst in senryu-vorm!

      jeer

      Verwijderen
  2. Wat goed dat ze dat zo doen, in Oss.
    Gefeliciteerd met je eervolle vermelding! Ik vind 'm ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Prachtig geschreven dit gedicht van jou hand.
    zo mooi dat je in de prijzen valt, en niet voor de eerste keer
    dat wil wel wat zeggen.
    Van harte gefeliciteerd Jeer.
    lieve groet
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi geschreven Jeer, ja tolerantie is vaak ver te zoeken, ik ben altijd eerlijk geweest over mijn geaardheid, en ben niet vaak nare dingen tegengekomen in mijn leven, maar het is vreselijk wat sommige mensen moeten doorstaan... schandalig.. maar het kan nog erger Jeer, in India gaan groepen manen op pad om écht vrouwen en mannen met een ander geaardheid op te zoeken en in elkaar te slaan, of zelfs te vermoorden..... wat ben ik blij dat ik in nederland woon... ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  5. vergeet ik helemaal te feliciteren Jeer :-)

    Proficiat met deze geweldige prijs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klaproos bedankt voor de reactie en felicitatie!

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Novelle bedankt voor de complimenten!

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Proficiat met je eervolle vermelding ... mooie woordjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Merel,

    Bedankt voor de mooie woordjes!

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Reacties
    1. Molly, zoals je ziet! Leuk dat je weer terug bent en kom hier nog eens aan.

      jeer

      Verwijderen
  11. Mooi Jeer, deze eervolle vermelding: je slaat de spijker op z'n kop: leven en laten leven.
    Tegenwoordig word ik echter enigszins triest van de INtolerantie op velerlei gebieden.
    Als 'vrijheidsbeest' is dat bijna niet te verteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Es,

    Bedankt voor jouw reactie. Blijf ondanks alles van je vrijheid genieten!

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig verwoord Jeer en een dik verdiende eervolle vermelding.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Jeer, nee ik hoef de torso niet terug, ik weet nog heel goed dat je haar hebt gehaald;-)

    BeantwoordenVerwijderen